گواهی دیجیتال

تعریفی ساده از مفهوم گواهی دیجیتال

با توجه به الکترونیکی شدن روز به روز اطلاعات و اسناد و مدارک به همین اندازه هم خطر به سرقت رفتن انها بیشتر میشود.

پیش از این کاربران اینترنتی وقتی که میخواستند اطلاعات خود را در شبکه های اینترنتی رد و بدل کنند مطمئن نبودند که در بین راه اطلاعاتشان سرغت نمیشوند

ویا اینکه در جایی رمز خود را وارد میکردند از امنیت ان مطمئن نبودند تا اینکه مفهومی به نام گواهی دیجیتال به وجود آمد که ارتباطی امن بین کاربر

و سرویس دهنده ایجاد کرد . این سرویس شامل یک کلید خصوصی که تنها در اختیار سرویس دهنده و یک کلید در اختیار سرویس گیرنده است . که صحت اطلاعات وارد شده از طرف کاربر را در نزد سرویس دهنده اثبات میکند . 

 

در قبل اگر کسی رمز عبور و اطلاعات شخصی کسی را میفهمید براحتی میتوانست که وارد حساب و اطلاعات شخصی فرد شود و براحتی به گشت و گزار در اطلاعات شخصی ان فرد بپردازد . ولی با ظهور گواهی دیجیتال یک کد دیجیتال بین کاربر و سرویس گیرنده ایجاد میشود که این کد فقط و فقط بین این کاربر و سرویس دهنده میباشد و همتای ان در هیچ جا وجود ندارد که این امر موجب :

1 .صحت اطلاعات وارد شده است که سرویس گیرنده میداند که کسی که اطلاعات را وارد میکند همان شخص است و شخص سومی وجود ندارد.

2 اطلاعات وارد شده توسط کاربر غیر قابل انکار است . یعنی اگر کسی از از حساب خود پول برداشت کند . نمیتواند انکار کند که او همچین کاری نکرده است . چون کلید تنها بین کاربر و سرویس دهنده است .

و ....


کاربرد های امضای دیجیتال

از جمله کاربردهای امضای دیجیتال می‌توان به امکان معاملات الکترونیکی سهام در بورس، امکان افتتاح حساب و صدور چک الکترونیک، اوراق بهادار تمام الکترونیک و قابلیت تاسیس بانک مجازی و هر چیزی که از اهمیت بالایی برخوردار است اشاره کرد .

 

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد