معرفی رشته کامپیوتر

دیباچه علوم کامپیوتر

دیباچه: علوم‌ کامپیوتر پل‌ ارتباطی‌ دانش‌ کامپیوتر و ریاضی‌ است‌ و مهمترین‌ هدف‌ آن‌ دست‌یابی‌ به‌ بهترین‌ الگوریتم‌های‌ موجود (روش‌های‌ حل‌ مسأله‌) در کمترین‌ زمان‌ و با کمترین‌ خطا و بیشترین‌ دقت‌ است. به‌ عبارت‌ دیگر هدف‌ این‌ رشته‌ تربیت‌ گروهی‌ متخصص‌ کامپیوتر است‌ که‌ با دید ریاضی‌تر و منطقی‌تر به‌ حل‌ مسائل‌ مطرح‌ شده‌ در علوم‌ کامپیوتر یا ریاضی‌ بپردازند.

 این‌ رشته‌ در مقطع‌ کارشناسی‌ دارای‌ 4 گرایش‌ محاسبات‌ علمی‌، نظریه‌ الگوریتم‌ها، سخت‌افزار‌ و سیستم‌های‌ اطلاعاتی‌ است‌. که دروس گرایش محاسبات علمی در زمینه برنامه‌ریزی خطی، غیرخطی، آنالیز عددی و نرم‌افزار در ریاضی است؛ یعنی در این گرایش کاربرد ریاضیات در کامپیوتر مطالعه می‌شود.

گرایش نظریه الگوریتم‌ها به بررسی راه‌های مختلف حل مسئله به یاری روش‌های بهینه‌تر، سریع‌تر و بهتر می‌پردازد. به عبارت دیگر هدف این گرایش پیاده‌سازی و بهینه کردن الگوریتم است.در گرایش سخت‌افزار نیز معماری یا ساختار کامپیوتر مطالعه می‌شود و گرایش سیستم‌های اطلاعاتی نیز به مدیریت پروژه‌های نرم‌افزاری و سیستم‌های اطلاعاتی می‌پردازد. گفتنی‌ است‌ که‌ تفاوت‌ این‌ رشته‌ با مهندسی‌ کامپیوتر گرایش‌ نرم‌افزار در این‌ است‌ که‌ رشته‌ علوم‌ کامپیوتر برخلاف‌ مهندسی کامپیوتر فاقد دروس‌ آزمایشگاهی‌ و کارگاهی‌ است‌ و بیشتر جنبه‌ تحقیقات‌ نظری‌ دارد.


 

ادامه مطلب ...

اطلاعات جدید در مورد ویندوز 7

شرکت مایکروسافت اطلاعات جدیدی را در مورد سیستم عامل ویندوز 7 منتشر کرد.
به نقل از پی سی ورلد، 22 اکتبر یعنی حدود سه ماه دیگر به عرضه رسمی این نسخه از ویندوز باقی مانده است. اولین نسخه بتای ویندوز 7 در ماه فوریه گذشته عرضه شده بود و نسخه ما قبل نهایی یا RC آن از ماه می در دسترس قرار گرفت.

در حالی که امکان استفاده از نسخه بتای ویندوز 7 دیگر وجود ندارد، اعتبار نسخه RC تا 15 آگوست برقرار است.
بنا بر اعلام مایکروسافت ویندوز 7 در شش نسخه مختلف عرضه می شود. این نسخه ها عبارتند از OEM, Home Basic, Home Premium, Professional, Enterprise و Ultimate. البته همه این نسخه ها به طور عمومی در بازار عرضه نمی شوند و مایکروسافت بیشتر برای بازاریابی نسخه های Home Premium و Professional تلاش خواهد کرد. 
ادامه مطلب ...

با سخت افزار کامپیوتر آشنا شویم

با سخت افزار کامپیوتر آشنا شویم

قسمت های اصلی یک کامپیوتر:
- CPU یا پردازنده:
این قطعه به عنوان مغز رایانه نامیده می شود و مسئولیت کنترل تمام محاسبات، عملیات و قسمت های مختلف را بر عهده دارد.
-حافظه: حافظه رایانه برای ذخیره اطلاعات به کار می رود. حافظه با ریزپردازنده در ارتباط می باشد، بنابر این از سرعت بالایی برخوردار است. در رایانه از چندین نوع حافظه استفاده می شود. (Virtual- Caching- BIOS- ROM- RAM
)
- منبع تغذیه یا Power Supply :این قسمت از رایانه جریان الکتریکی مورد نیاز در رایانه را تنظیم نموده و مقدار آن راتأمین می کند. -هاردیسک
: یک حافظه با ظرفیت بالا و دائم می باشد که اطلاعات و برنامه ها را دربرمی گیرد.
-برد اصلی یا Mother Board
:برد اصلی رایانه است که تمام قطعات بر روی آن نصب می شوند. پردازشگر و حافظه به طور مستقیم بر روی برد اصلی نصب خواهند شد. ولی ممکن است بعضی از قطعات به صورت غیرمستقیم به برد وصل شوند. مانند کارت صدا که می تواند به صورت یک برد مجزا باشد و از طریق اسلات به برد اصلی متصل است.
-کارت صدا یا Sound Card
:کارت صدا سینگال های آنالوگ صوتی را به اطلاعات دیجیتال و برعکس تبدیل می کند و آنها را ضبط و پخش می کند.
 
ادامه مطلب ...

نکات جالب در مورد کامپیوتر

نکات جالب در مورد کامپیوتر

 .1هند کشف کرد که هیچ کس نمیتواند پوشه ای به نام CON  را درهیچ قسمتی از کامپیوتر ایجاد کند. این چیزی خیلی عجیب... و باور نکردنی است. 

این مورد در مورد دو عبارت aux و  nul نیز صدق میکند.
در مایکروسافت ، کل تیم نمی توانند پاسخ چنین اتفاقی را بدهند!! 
پس دست به کار شوید ، شاید بالاخره توانستید چنین کاری بکنید…!
پاسخ کارشناس۱: شاید بخاطر نام های رزرو شده است مثلا دستورCopy Con داس که برای کپی کردن بود! 

.2یک فایل تکست خالی باز کنید (کلیک راست،new text document)سپس متن Bush hid the facts را تایپ کرده و آنرا ذخیره کنید. پنجره را بسته و دوباره باز کنید.شکلی عجیب خواهید دید!!: surprised : .(اگرمتن را کپی- پیست کنید،تغییری ایجاد نمی شود ومتن حتما باید تایپ شود)


  ادامه مطلب ...

برای طراحی یک سایت از چه روشی استفاده می شود؟

برای طراحی یک سایت از چه روشی استفاده می شود؟

dynamic-website


طراحی شامل خلاقیت ، تجسم و مهارت های ذاتی می باشد . وب سایتی که به نحو صحیح و اصولی طراحی شده است می تواند تبدیل به ابزاری موثر درجهت موفقیت بازاریابی اینترنتی  شما شود .  وب سایت جذاب هوایتی خاص به حرفۀ شما می دهد و شما را از دیگر رقبا متمایز می کند. شما با افرادی که در تماس هستید شناخته می شود و همچینین از طریق وب سایت با مردم در تماس قرار می گیرید.

 

ادامه مطلب ...

ترفند جلوگیری از ویروسی شدن فلش

روش اول:
بطور خلاصه در این روش می‌خواهیم مقدار فضای خالی موجود در فلش را با یک فایل ساختگی یا Dummy پر کنیم تا هیچ فایلی نتواند درون فلش ذخیره و ایجاد شود. البته این روش زمانی کارآمد است که شما می‌خواهیداز اطلاعات داخل فلش مموری خود استفاده نمایید و نیازی به فضای خالی آن ندارید.

قبل از انجام این کار نیاز به دانستن میزان فضای خالی موجود در فلش داریم. برای این کار بر روی درایو فلش راست کلیک کنید و گزینه Properties را برگزینید. در پنجره باز شده میزان دقیق فضای خالی را یاداشت کنید.
 
ادامه مطلب ...

نحوه ساخت یک فلش مموری قابل بوت ( Bootable USB Key )

یکی از راه های بسیار مناسب برای نصب سیستم عامل های مختلف (operating systems ) بروی برخی از کامپیوتر ها  ( مانند نت بوک ها ( Netbook ) که فاقد دیسک خوان DVD و CD می باشند ) استفاده از حافظه های جانبی مانند فلش مموری ها ( Flash memory ) می باشد. در حالت عادی اگر یک کاربر کامپیوتر کلیه محتویات دی وی دی نصب ویندوز ویستا یا هر سیستم عامل دیگری را در داخل یک فلش مموری بریزد نمی تواند از این فلش مموری برای نصب سیستم عامل بروی کامپیوتری که سیستم عامل ندارد استفاده کند زیرا این حافظه جانبی قابلیت بوت شدن را ندارد . خوشبختانه با استفاده از برنامه Command Prompt سیستم عامل ویندوز ویستا و ویندوز هفت به راحتی و بدون نیاز به نرم افزار های جانبی ، دوستان می توانند یک فلش مموری قابل بوت بسازند و بعد از ساختن فلش مموری قابل بوت محتویات سی دی و یا دی وی دی نصب سیستم عامل را بروی این فلش مموری کپی کنند و از آن برای نصب سیستم عامل استفاده کنند .

  ادامه مطلب ...