فناوری Turbo Boost

Turbo Boost یک فناوری است که توسط اینتل در معماری Nehalem پیاده سازی شده است. اگر برنامه‌ای اجرا کنید که نیاز به توان بالای پردازنده داشته باشد مانند تبدیل فایل‌های صوتی، اما در عین حال این برنامه تنها از یکی از هسته استفاده کند، بطور ساده هسته‌های دیگر می‌توانند توان خود را به این هسته قرض دهند. این شرایط در بسیاری از برنامه‌های امروزی دیده می‌شود، اغلب آنها نیازی به چند هسته ندارند و با یک هسته با فرکانس بالاتر راحت‌تر کار می‌کنند. توربوبوست این کار را با افزایش فرکانس انجام می‌دهد بطوریکه تحت این شرایط فرکانس هسته تا ۷۵ درصد افزایش پیدا می‌کند. البته مدل‌های i5 و i7 کارایی بهتری در این فناوری دارند. این ویژگی را با توربو مموری که باعث کاهش زمان بوت و افزایش سرعت اجرای برنامه‌ها می شد اشتباه نگیرید...

  

Turbo Boost یک فناوری است که توسط اینتل در معماری Nehalem پیاده سازی شده است. اگر برنامه‌ای اجرا کنید که نیاز به توان بالای پردازنده داشته باشد مانند تبدیل فایل‌های صوتی، اما در عین حال این برنامه تنها از یکی از هسته استفاده کند، بطور ساده هسته‌های دیگر می‌توانند توان خود را به این هسته قرض دهند. این شرایط در بسیاری از برنامه‌های امروزی دیده می‌شود، اغلب آنها نیازی به چند هسته ندارند و با یک هسته با فرکانس بالاتر راحت‌تر کار می‌کنند. توربوبوست این کار را با افزایش فرکانس انجام می‌دهد بطوریکه تحت این شرایط فرکانس هسته تا ۷۵ درصد افزایش پیدا می‌کند. البته مدل‌های i5 و i7 کارایی بهتری در این فناوری دارند. این ویژگی را با توربو مموری که باعث کاهش زمان بوت و افزایش سرعت اجرای برنامه‌ها می شد اشتباه نگیرید.

این فناوری در پردازنده های Corei5 و core i7 قرار گرفته است. فناوری Turbo Boost اجازه می دهد پردازنده خود به خود فرکانس مرجع خود را تا ۱۳۳ مگاهرتز افزایش دهد. این فناوری برای مدت زمانی محدود بر روی پردازنده اعمال می شود تا نیاز به فرکانس بالاتر برای کاربر تامین گردد.

فناوری Turbo Boost می تواند تا جهار مرحله ۱۳۳ مگاهرتزی، شتاب دهی به فرکانس یک هسته را در پردازنده های سری Core i5 700 و پنج مرحله در پردازنده های سری core i7-800 فراهم کند. این موضوع یعنی ۵۳۳ و ۶۶۷ مگاهرتز افزایش فرکانس. دو هسته می توانند در مجموع چهار مرحله افزایش فرکانس را تجربه کنند، در صورتی که سه و چهار هسته ارتقایی معدل ۱۳۳ مگاهرتز را برای هر هسته تجربه خواهند کرد. (البته این میزان برای پردازنده های مدل Core i7 860 تا مرز ۲۶۶ مگاهرتز خواهد بود).

بدیهی است هر زمان که تکنولوژی Turbo Boost فعال شود مصرف انرژی پردازنده‌ها نیز پیرو آن افزایش خواهد یافت، که البته در حال عادی توان مصرفی آن‌ها به لطف کنترل‌کننده توان مصرفی قرار گرفته در دل پردازنده از مرز ۹۵ وات تجاوز نخواهد کرد.

چگونگی عملکرد این فناوری با یک مثال روشن تر می شود

برای پردازنده i7-720QM Core عمل توربو بر روی ۱/۱/۶/۹ (به این معنی است که ۴/۳/۲/۱ هسته پردازشی، هر یک با ضریب متغیری از ۱۳۳ مگاهرتز به فعالیت خواهد پرداخت. پس برای این نمونه می شود ۱۳۳MHz/+133MHz/+798MHz/+1197MHz )

این یعنی وقتی که سیستم عامل از همه ی آن چهار هسته استفاده نمی کند و فقط از ۲ هسته بهره می برد پردازنده با +۷۹۸ MHz (6*133 اجرا می شود) سرعتی سریع تر از سرعت پایه. مثال ما پردازنده i7-720QM بود که فرکانس پایه آن ۱.۶GHz می باشد . پس وقتی دو هسته نیاز باشد پردازنده می تواند در فرکانس ۲.۳۹۸GHz اجرا شود.

تصاویر زیر به بیشتر روشن شدن موضوع کمک موثری خواهند کرد پس حتما به این تصاویر دقت نمایید:

منابع:

http://njavan.com/forum/showthread.php?t=36199

http://www.intel.com/technology/turboboost/


نظرات 1 + ارسال نظر
میلاد پنج‌شنبه 21 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 09:15 ق.ظ http://mohandesmesbahi.blogsky.com


سلام خوشگلم خیلی خوب بود

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد