ناگفته های درمورد منبع تغذیه کامپیوتر

           

مقدمه
حداقل 30 درصد اشکالات و عیوب قطعات سخت‌افزاری، به نوعی مربوط به انتخاب و نصب پاورهای غیر استاندارد و یا عدم تناسب پاور با سخت‌افزار مربوطه می‌باشد. جالب است که اکثر افراد حاضرند با پرداخت هزینه‌های گزاف، نسبت به خرید و یا ارتقای پردازنده خود اقدام نمایند. درحالی که عدم توجه به تناسب پاور با سخت‌افزار مربوطه که عموما هزینه آن 30 درصد قیمت یک پردازنده روز در بازار می‌باشد، می‌تواند در بهترین حالت کارآیی و سرعت پردازنده ایشان را با اختلال مواجه سازد. با توجه به این مقدمه مختصر، لازم است که در هنگام خرید پاور به موارد ذیل توجه بیشتری داشته باشیم که در ادامه به آن می‌پردازیم.



  ـ تناسب ویرایش پاور با توجه به سخت‌افزار بکار برده شده


در سیستم‌های امروزی استفاده از پاورهای ویرایش ATX 12V V2.0 , 2.01, 2.2 الزامی می‌باشد. قابلیت اصلی اینگونه پاورها در افزایش قدرت شاخه 12 ولت آنها می‌باشد و در اینگونه ویرایش‌ها، خروجی 12 ولت را در حداقل 2 لاین مجزا ارائه می‌نمایند. مهمترین دلایل این مسئله، عدم آسیب مسیر عبوری ولتاژ با شدت جریان بالاتر از 18 آمپر و همچنین عدم تاثیر گذاری نویز و هارمونیک ایجاد شده از طرف الکتروموتورهای تغذیه شونده از شاخه اول ولتاژ 12 بر روی شاخه دوم ولتاژ 12 می‌باشد. همچنین توصیه می‌شود برای سیستم‌های حرفه‌ای جدید، از پاورهای سری EPS، که قابلیت‌های ویژه‌ای دارند، استفاده گردد.


2 ـ تناسب توان پاور با توجه به سخت‌افزار بکاربرده شده
عموما این سوال برای ما پیش آمده که سیستم انتخابی ما چقدر مصرف می‌کند. قبل از پاسخ به این سوال، یک اصل را همیشه در نظر داشته باشید و آن این است که پاور به عنوان قلب سیستم شما، آخرین انتخاب سخت‌افزاری شما باید باشد. چرا که نوع قطعات انتخابی شما، نشادن دهنده میزان مصرف آنها از پاور خواهد بود. عموم سخت‌افزارهای امروزی، به پاورهایی با توان حقیقی حداقل 400 وات نیاز دارند و در مورد سخت‌افزارهای حرفه‌ای این رقم به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد. در این مورد نیاز به بحثهای بیشتری می‌باشد.


3 ـ توجه به توان واقعی پاور الزامی‌ است

اکثر شرکت‌های ایرانی و یا واردکننده، پاور 150 تا 200 واتی خود را با درج اعداد و ارقام نجومی ‌بر روی لیبل‌های خود ( 500 تا 700 وات ) به بازار عرضه می‌نمایند و هیچ مرجعی قادر به پیگیری این موضوع نمی‌باشد. بنابراین توجه به توان واقعی پاور از موارد مهم است.
نکته‌ای دیگر در این خصوص مسئله‌ای به نام Peak است. Peak یک کلمه کاملا بازاری می‌باشد که البته توجیه فنی هم دارد. مثلا عموم پاورها تا لحظه‌ای که Over Power Protection آنها فعال شود قادرند حدود50 تا70 درصد بالاتر از حد توان واقعی خود را تحمل کنند. آن هم در مدت زمانی کمتر از یک دقیقه! ولی این اصلا و ابدا نباید برای مصرف کننده ملاک انتخاب باشد. متاسفانه در بازار ایران، اغلب تولیدکنندگان بر روی توان Peak مانور می‌دهند.


4 ـ
تعبیه محافظ‌‌های ایمنی در مبانی ورودی و خروجی پاور الزامی‌ است

وظیفه و هدف از تعبیه محافظ‌های ایمنی در پاور، جلوگیری از آسیب رسانی پاور به سخت‌افزار می‌باشد. چرا که این محافظ‌ها هستند که در موارد اضطراری و غیر طبیعی که به هر دلیلی ممکن است برای یک پاور به وجود بیاید، با عملکرد سریع خود می‌توانند مانع از آسیب رسیدن به سخت‌افزار گردند.
در زیر به نمونه‌هایی از این محافظ‌ها اشاره شده است :
SHORT CIRCUIT PROTECTION) SCP) : در صورت به وجود آمدن اتصال کوتاه درهر یک از شاخه‌های خروجی، منبع تغذیه به صورت خودکار خاموش می‌شود.
OVER POWER PROTECTION) OPP) : در حدود تعیین شده در استاندارد، در صورت افزایش بارمصرفی خارج از توان حداکثر، منبع تغذیه به صورت خودکار خاموش می‌شود.
OVER VOLTAGE PROTECTION) OVP) : در حدود تعیین شده در استاندارد، در صورت افزایش ولتاژ در هر یک ازشاخه‌های خروجی، منبع تغذیه به صورت خودکار خاموش می‌شود.
UNDER VOLTAGE PROTECTION) UVP) : در حدود تعیین شده در استاندارد، درصورت کاهش ولتاژ ورودی پاور، منبغ تغذیه به صورت خودکار خاموش می‌شود.
OVER CURRENT PROTECTION) OCP) : در حدود تعیین شده در استاندارد، در صورت اضافه بار خارج از توان بر روی هر یک از شاخه‌های خروجی، منبع تغذیه به صورت خودکار خاموش می‌شود.


5 ـ
اهمیت راندمان در صرفه جویی مصرف انرژی


توجه به راندمان پاور می‌تواند شما را از پرداخت هزینه اضافی جهت انرژی اتلاف شده، نجات دهد. در بسیاری از موارد یک پاور با راندمان بالای 80 درصد، قادر است هزینه خرید خود را در طول یک تا دوسال اول مصرف، از طریق قبض برق شما جبران نماید. به صورت عموم، توصیه می‌شود از پاورهای با راندمان بالاتر از 70 درصد، استفاده فرمایید. اغلب ما در هنگام تهیه یک محصول الکترونیکی توجه کمی ‌به میزان مصرف انرژی آن داریم. راندمان یک مبحث مهم در بخش مصرف انرژی می‌باشد. اگر به تبلیغات تلویزیونی که این روزها پخش می‌گردد توجه کرده باشید، برروی این موضوع در لوازم برقی، لوازم گازسوز و خلاصه هرآنچه که با انرژی سرو کار دارد، مانورهای زیادی داده می‌شود. شما وقتی پی به اهمیت این مسئله می‌برید که میزان مصرف انرژی دو محصول یکسان، با دو راندمان مختلف را با یکدیگر مقایسه نمایید. ممکن است در بعضی مواقع اختلاف هزینه پرداختی شما بابت انرژی مصرف شده در طول مدت یک سال رقمی ‌معادل یکصد هزار تومان باشد! البته این مورد، با میزان ساعات استفاده نمودن شما از آن وسیله هم مرتبط می‌باشد.
حال بحث را برروی یکی از لوازمی ‌متمرکز می‌کنیم که راندمان آن در میزان مصرف انرژی الکتریکی کامپیوتر شما دخیل می‌باشد. به طور واضح تر سخن بگوییم. شما اگر یک پاور 500 واتی از بازار تهیه نمایید، به منزله آن نمی‌باشد که سیستم شما 500 وات مصرف می‌نماید، بلکه این رقم نشان دهنده مقدار توان خروجی پاور شما در حالت ماکزیموم مصرف آن می‌باشد. میزان انرژی مورد مصرف یک سیستم، مرتبط به نوع قطعاتی می‌باشد که شما برروی سیستم خود نصب نموده‌اید. مثلا ممکن است شما یک پاور 500 واتی داشته باشید ولی سیستم شما بیشتر از 300 وات مصرف نکند. در حقیقت میزان مصرف کامپیوتر شما 300 وات در نظرگرفته می‌شود. در اینجا مقوله میزان اتلاف انرژی در جهت تامین 300 وات انرژی مصرفی کامپیوتر شما، اهمیت پیدا می‌کند.
راندمان به صورت کلی، ضریب انرژی ورودی دستگاه به انرژی خروجی دستگاه می‌باشد. به عنوان مثال ؛ شما یک لامپ 100 واتی را در نظر بگیرید. از 100 وات انرژی که لامپ مصرف می‌کند، تقریبا 30 وات آن به صورت روشنایی در اختیار ما قرار می‌گیرد و چیزی در حدود70 وات آن به صورت انرژی گرمایی، تلف می‌گردد، به عبارتی لامپ مورد نظر دارای 30 درصد راندمان می‌باشد. این رقم در مورد پاور ساپلای سوئیچینگ، عموما بین 60 تا80 درصد ( بسته به نوع طراحی ) متغیر می‌باشد. همانطورکه مستحضرید پاورهای سوئیچینگ درصدی از انرژی ورودی خود را در طول مسیر تا خروجی، به صورت انرژی گرمایی و امواج مغناطیسی ازدست می‌دهند . این میزان اتلاف هرچه کمتر باشد، طبیعتا در مصرف بهینه انرژی و عمر پاور تاثیر گذار خواهد بود . مقایسه عملی آن، در مورد دو نمونه پاور 300 واتی با راندمان‌های مختلف جالب به نظر می‌رسد . نمونه پاور 300 واتی اول که راندمان 70 درصدی داشت، در حالت فول لود 95 / 1 آمپر از برق ورودی مصرف می‌نمود در حالی که نمونه دوم که راندمان 80 درصدی داشت، در حالت فول لود 7 / 1 آمپر از برق ورودی مصرف می‌نمود ( ولتاژ ورودی در هر دو نمونه 220 ولت در نظر گرفته شده است. ) این ( عدد 25 / 0 آمپر ) اختلاف مصرف شاید در نگاه اول رقم تعجب برانگیزی نباشد، ولی در صورت مصرف طولانی مدت به رقم چشمگیری تبدیل می‌گردد و تاثیراتش را در قبض برق مصرفی شما نمایان خواهد کرد.
با استفاده از جدول شماره 1 و فرمول ارائه شده در شکل 1، به وضوح تاثیر راندمان را در قبض برق مصرفی سه نمونه پاور 500 واتی با راندمان‌های مختلف را، ملاحظه می‌کنید. این رقم‌ها شاید شما را مجاب نماید که در هنگام تهیه پاور، برای راندمان آن اهمیت ویژه‌ای قائل شوید، چرا که گاها معادل قیمت خود پاور، مابه التفاوت قبض پرداختی شما در طول یک سال می‌باشد و شما با انتخاب صحیح خود می‌توانید هزینه خرید یک پاور با راندمان بالای 80 درصد را، از طریق قبض برق خود جبران نمایید! به عنوان یک فرد ایرانی، قطعا با در نظر گرفتن موضوع راندمان در هنگام خرید هر نوع کالا، به مجموعه تلید و چرخه انرژی در سطح کشور کمک خواهید نمود.


6- نوع فن به کاربرده شده
اگر خواهان یک پاور کم صدا هستید، توصیه می‌شود از پاورهایی که یک فن 12 سانتی متری برروی خود دارند، استفاده نمایید. ولی بهترین و مناسب‌ترین روش، جهت تخلیه هوای گرم داخل پاور، استفاده از یک فن 8 سانتی یا دوفن 8 سانتی متری، که یکی در جلوی پاور و دیگری در پشت پاور قراردارند، می‌باشد. بدیهی است در این روش، گرمای داخل پاور بهتر تخلیه می‌گردد و عمر پاور کاهش نمی‌یابد، ولی نقطه ضعف آن ایجاد صدایی بیشتر از یک فن 12 سانتی متری می‌باشد. در این قسمت همانطور که در سه شکل 2 و 3 و4 مشاهده خواهید کرد، به بررسی سه حالت عمومی‌در مبحث کولینگ پاور می‌پردازیم.


مزایا:
ـ صدای کمتر در قسمت خروجی هوا از پاور.
معایب:
ـ تامین هوای ورودی از فضای گرم اطراف پردازنده.
ـ خروجی قسمتی از هوای گرم پاور از شیارهای پشت پاور و ورود این هوای گرم به چرخه کولینگ سیستم.
ـ اعمال گرمای پاور به برد PCB و آسیب دیدن برد در دراز مدت.( خصوصا اگر برد دارای قطعات SMD باشد )


7 ـ عمر مفید پاور
همانطور که می‌دانید، برای هر وسیله الکترونیکی، میانگین ساعت کارکرد در شرایط استاندارد در نظر گرفته می‌شود. در مورد پاور، نیز این قضیه بنابر طراحی و کیفیت قطعات داخلی آنها، مابین 20000 تا 120000 ساعت تخمین زده می‌شود. این مورد با قیمت پرداختی شما در هنگام خرید، رابطه‌ای مستقیم دارد. یعنی اگر شما یک پاور580 وات با MTBF : 100,000Hrs خرید نمایید، ممکن است بابت آن مبلغ 80 هزار تومان بپردازید، ولی بابت یک پاور 580 وات با MTBF : 50,000Hrs مبلغی معادل 50 هزار تومان هزینه نمایید. بدیهی است که به نفع ما می‌باشد که یک پاور با MTBF بالاتر را خریداری نماییم، چرا که به ازای 30 هزار تومان مابه التفاوت، آن پاور دو برابر عمر خواهد نمود. ( البته در شرایط کاری برابر )


8 ـ نویز و ریپل خروجی پاور
یکی دیگر از مواردی که بر کارآیی و عمر قطعات کامپیوتر شما اثر گذار می‌باشد، میزان نویز و ریپل خروجی پاور می‌باشد. هرچه دامنه این نویز و ریپل بسته‌تر و محدودتر باشد، آسیب‌پذیری قطعات کاهش می‌یابد و کارآیی سیستم شما تثبیت می‌گردد. توصیه می‌گردد از پاورهایی استفاده نمایید که میزان نویز و ریپل آنها در کلیه خروجی‌های مثبت، کمتر از 150 میلی ولت در حالت Peak to Pea) kPP) باشد.


9 ـ PFC و تاثیرات آن بر هارمونیک
همانطور که می‌دانید، هارمونیک‌ها، تاثیرات بسیار مخربی بر کارآیی پاور خواهد گذاشت. هارمونیک‌ها عموما توسط بارهای غیر خطی بوجود می‌آیند که از برق شهر جریان‌هایی با راندمان بالا می‌کشند بارهای حاوی یکسو کننده‌های کنترل شده، منابع تغذیه Switching به ویژه ماشین‌های الکتریکی را می‌توان به عنوان منابع ایجاد این نوع تاثیر نام برد. برای مثال می‌توان به کامپیوترها، دستگاه‌های فتوکپی، پرینترهای لیزری و موتورهای دوار با سرعت متغیر اشاره کرد. هارمونیک‌ها باعث افزایش نامناسب جریان می‌شوند و این افزایش اثر خود را در دماهای بالا نشان داده و باعث خرابی اجزاء تشکیل دهنده پاور و افزایش حرارت داخلی آن می‌گردد. وظیفه PFC ( تعریف PFC در ادامه همین مقاله توضیح داده شده ) ایجاد محدودیت هارمونیکی در مبانی ورودی ولتاژ و همچنین جلوگیری از خروج هارمونیک‌های ایجاد شده توسط خود پاور می‌باشد. غالبا PFC به سه روش اعمال می‌گردد:

Passive : که صرفا با قرارگرفتن سلفی پر قدرت ( منظور این است که قطر رشته‌های سیمی ‌بالا بوده که از هدر رفتن انرژی و ایجاد مقاومت در مسیر جلوگیری به عمل آید ) در یک لاین ورودی از ورود و خروج هارمونیک‌ها جلوگیری به عمل می‌آورد. همانطور که اشاره شد بدلیل قطر بالای سیم‌ها امکان نصب سلف Passive بر روی پاورهای پر قدرت‌تر از 430 وات امکان پذیر نمی‌باشد. چرا که ابعاد این سلف به طور تصاعدی افزایش می‌یابد و ممکن است برای یک پاور 480 واتی هم اندازه خود پاورشود. این ابتدایی‌ترین روش مهار هارمونیک می‌باشد.

Active: دراین تکنولوژی هارمونیک توسط یک مدار الکترونیکی، نه تنها مهار می‌شود بلکه تبدیل به انرژی کاری در دامنه فرکانس تعیین شده پاور، می‌گردد که خود به نوعی موجبات کاهش مصرف انرژی را به دنبال خواهد داشت.
Auto Active : همانطور که از اسمش پیداست هرگاه که‌ هارمونیک‌ها خارج از استاندارد تعیین شده باشند، درگیرمی‌شود. از نکات مثبت این روش کاهش حرارت‌های ناشی از کارکرد مدار PFC می‌باشد.
پیشنهاد می‌شود از PFC با روش اجرایی Active یا Auto Active استفاده نمایید. چرا که طبق تجربه، روش Passive PFC در ایران نمی‌تواند به درستی عمل نماید و برعکس موارد تئوری عنوان شده، موجب افزایش حرارت کلی داخل پاور می‌گردد!

گارانتی و خدمات پشتیبانی

متاسفانه کاربران به دلیل اشتیاق اولیه خرید ( در مورد هر نوع کالا ) ، به مقوله گارانتی و نوع خدمات ارائه شده از سوی ارائه کننده کالا، توجهی ندارند. ولی پس از گذشت مدت زمانی و برخورد با اولین اشکال در کالای خریداری شده تازه به اهمیت گارانتی آن پی می‌برند. هر وسیله الکترونیکی، مکانیکی و ... می‌تواند در طی پروسه مواد اولیه، تولید، کنترل کیفیت، بسته بندی، عرضه و حمل و نقل دچار آسیب فنی و یا ظاهری گردد. همانطور که می‌دانید مقوله گارانتی در ایران، به درستی تعریف و اجرا نمی‌شود . ولی با این حال می‌توان در هنگام خرید پاور، با تحقیق از سطح بازار و دوستانی که در زمینه سخت‌افزار فعالیت دارند، با نام شرکت‌هایی که سابقه مثبتی در زمینه گارانتی دارند آشنا خواهید شد. به طور معمول نگاه اغلب شرکت‌های ایرانی به مقوله گارانتی و خدمات سرویس، یک نگاه صرفا هزینه‌ای می‌باشد. ولی یک شرکت معتبر می‌تواند با خدمات سرویس صحیح، مشتری خود را راضی نگاه دارد و از آن به عنوان عاملی مثبت در تبلیغات و فروش خود استفاده نماید. در این شرایط نه تنها گارانتی یک عامل هزینه بر محسوب نمی‌شود بلکه خود تبدیل به عاملی در جهت ارتقاء سطح فروش می‌گردد و به نوعی هزینه‌های خود را جبران می‌نماید.


آشنایی با استانداردهای کیفی منابع تغذیه

همانطورکه می‌دانید استانداردهای کیفی منبع تغذیه در سه گروه و به شرح ذیل می‌باشند:
1 ـ کارآیی ( Performance )‌ بند IEC / EN61204
2 ـ ایمنی ( Safety ) بند IEC / 60950
3 ـ سازگاری الکترومغناطِیسی Electro Magnetic Compatibly ) EMC که خود در چند گروه تقسیم گردیده است:
EN / 55022 : تشعشعات الکترو مغناطیس
EN / 55024 : مصونیت کاربر
IEC/61000-4-2 ESD : بررسی مصونیت در برابر تخلیه بار و الکتریسیته ساکن
IEC / 61000-4-3 : بررسی مصونیت در برابر تشعشعات
IEC / 61000-4-4 : بررسی مصونیت در برابر سیگنال گذاری های شدید
IEC / 61000-4-5 : بررسی مصونیت در برابر رعد و برق
IEC / 61000-4-6 : بررسی مصونیت در برابر تشعشعات هدایت شده
IEC / 61000-4-8 : بررسی مصونیت در برابر میدان های مغناطیسی ایجاد شده
IEC / 61000-4-11 : بررسی مصونیت در برابر نوسانات برق و یا قطع کامل برق ورودی ( Surge ~ Down )
IEC / 61000-3-3 : فیلیکر استاندارد
IEC / 61000-3-2 : هارمونیک و اثرات متقابل
ـ جلوگیری از ورود هارمونیک‌های اضافی فرکانس در بخش ورودی .
ـ جلوگیری از خروج هارمونیک‌ها در بخش ورودی .

در این رابطه شما را با مختصری از موارد تست فنی یک منبع تغذیه با توضیحات محدود که امیدواریم برای عموم خوانندگان محترم قابل استفاده باشد، آشنا می‌نماییم.
MTBF TEST مطابق با استاندارد، طراحی مدار، کیفیت قطعات داخلی، راندمان و دور فن به گونه‌ای باشد که باعث بالا رفتن عمر مفید منبع تغذیه گردد . در این تست میزان عمر پاور در شرایط استاندارد تخمین زده می‌شود.
EMC TEST مطابق با استاندارد، منبع تغذیه دارای ضربه گیر ورودی و لاین فیلتربه همراه خازن های X و Yبا علامت درج شده استاندارد باشد .
BURN IN TEST در این تست پاور را در شرایط تعیین شده محیطی استاندارد، از جمله رطوبت، دما و میزان بار مشخصی قرار می‌دهند و آزمون را انجام می‌دهند.
LOW NOISE نویز به وجود آمده در کلیه خروجی ها، از محدوده مجاز تعیین شده دراستاندارد، تجاوز ننماید، که این مورد در کارایی رایانه و همچنین بالا رفتن عمر مفید قطعات متصل به منبع تغذیه تاثیر بسیار زیادی دارد .
SILENT PSU
طراحی مدار به گونه‌ای باشدکه دوران فن ها، متناسب با حرارت داخلی، تغییر یابد و ازفن‌های استاندارد ( شکل پره‌ها و بالانس حرکتی ) با نویز صوتی پایین استفاده شود. این مورد باعث پایین آمدن نویزصوتی و بالا رفتن عمر مفید فن پاور می‌گردد .

HI-POT TEST در حدود تعیین شده در استاندارد، در صورت افزایش ناگهانی ولتاژ در ورودی، منبع تغذیه دچار آسیب جدی نشود .
THERMINAL EARTH مطابق با استاندارد، منبع تغذیه دارای ترمینال تخلیه بار الکتریکی و همچنین درج علامت مربوطه بر روی بدنه داخلی باشد .
PCB FIRE TEST
مطابق استاندارد آتش سوزی، برد اصلی منبع تغذیه دارای کلیه موارد و نکات ایمنی لحاظ شده در استاندارد آتش سوزی باشد .

HOLD UP TIME
مدت زمانی که به طول می‌انجامد تا ولتاژ+5V پس از وقفه انرژی در ورودی، از مرز 90 % مقدار اولیه خود پایین تر بیاید، مطابق با استاندارد باشد .

POWER GOOD TIME
مدت زمانی که به طول می‌انجامد تا ولتاژ +5V پس از روشن شدن منبع تغذیه، از مرز 95 % مقدار اولیه خود عبور کند، ‌مطابق با استاندارد باشد .

SHORT CIRCUIT PROTECTION
در صورت به وجود آمدن اتصال کوتاه در هر یک از شاخه‌های خروجی، منبع تغذیه به صورت خودکار خاموش شود .

OVER POWER PROTECTION
در حدود تعیین شده در استاندارد، در صورت افزایش بار مصرفی خارج از توان حداکثر، منبع تغذیه به صورت خودکار خاموش شود.

OVER VOLTAGE PROTECTION
در حدود تعیین شده در استاندارد، در صورت افزایش ولتاژ در هر یک از شاخه‌های خروجی، منبع تغذیه به صورت خودکار خاموش شود .

UNDER VOLTAGE PROTECTION
درحدود تعیین شده در استاندارد، درصورت کاهش ولتاژ ورودی پاور، منبغ تغذیه به صورت خودکار خاموش شود .

OVER CURRENT PROTECTION
در حدود تعیین شده در استاندارد، در صورت اضافه بار خارج از توان بر روی هر یک از شاخه‌های خروجی، منبع تغذیه به صورت خودکار خاموش شود .

SCAN DISC FREE PROTECTION
مطابق استاندارد و جهت جلوگیری از آسیب اطلاعات، مدت زمانی که منبع تغذیه پس از دستور SHUT DOWN به طور کامل خاموش می‌شود، بیشتر از 2ms به طول انجامد، تا از اجرای SCAN DISKپس از راه اندازی مجدد سیستم عامل جلوگیری شود. ( PS – OFF # > 2ms )

POWER FACTOR CORRECTION یا PFC
درحدودتعیین شده دراستاندارد، میزان هارمونیک ها در بخش ورودی، توسط مدار PFC تصحیح شود .

STABLE REGULATION
مطابق استاندارد، ولتاژ در شاخه‌های خروجی +3.3V ، +5V ، +12V حد اکثر + % 5 تا - % 5 ( مثبت و منفی % 5 ) و در ولتاژ خروجی شاخه‌های -5V و -12V حداکثر + % 10 تا - % 10 نوسان داشته باشد .

CREEPAGE DISTANCE
مطابق استاندارد، قطعات داخلی و فواصل ما بین آنها، براساس جریان خزشی، عایق کاری شده باشد که این مورد باعث کاهش نویز خروجی، جلوگیری از آسیب دیدگی مدار پاور و یا سایر قطعات جانبی می‌گردد .

INTERACTION & CROSS REGULATION مطابق استاندارد، با اعمال بار متقابل بر روی هر یک از خروجی‌ها، تغییر ولتاژ سایر خطوط در گستره معین و هماهنگ با سخت‌افزار به کاربرده شده باشد. این مورد در سال‌های اخیر با توجه به تغییرات مکرر تکنولوژی به طور مرتب رو به تغییر بوده و عدم رعایت آن باعث بروز مشکلات اساسی گردیده است .
CONDUCTED EMI
در صورتی که منبع تغذیه به فیلترهای مناسب ورودی و خروجی مجهز باشد، تداخل فرکانس‌های رادیویی بر روی پایانه‌های ورودی و خروجی، باید در محدوده مجاز تعیین شده در استاندارد باشد .

RADIATED EMI
مطابق با استاندارد، تشعشعات مغناطیسی که از داخل منبع تغذیه به بیرون و بالعکس درجریان است، باعث بروز مشکل درکارکرد منبع تغذیه و نیز سایر وسایل الکترونیکی مجاور آن نگردد .

ESD PERSONNAL
مطابق استاندارد، درصورت باردار شدن بدن کاربر به الکتریسیته ساکن و تماس کاربر با منبع تغذیه، مشکلی در کاکرد منبع تغذیه و متقابلا سیستم مورد استفاده به وجود نیاید .

روش‌های اصولی تست ابتدایی یک منبع تغذیه
اگر قصد تست معمول و پیش پا افتاده از یک پاور را دارید، موارد ذیل را در نظر داشته باشید:
 
 
اتصال کوتاه کابل سبز رنگ PS / ON ( رنگ سبز فقط بر روی کانکتور 24 پین پاور معروف به Main Connector مشاهده می‌شود ) با هر یک از خروجی های مشکی رنگ پاور. در این مورد توجه داشته باشید که پاورهای جدید با ویرایش2.01 به بالا در زمینه PS / ON خود بسیار حساسند. چرا که سیگنال ارسال شده توسط Main متناسب با استانداردTTL و طراحی عمومی ‌در این گونه پاورها می‌باشد. پس تکرار این روش به کرات و اتصال طولانی مدت دو کابل، موجب آسیب دیدگی بخش PS / ON پاور می‌گردد.2 ـ حتما در نظر داشته باشید جهت دستیابی به ولتاژ مورد نظر در خروجی یک پاور ساپلای سوییچینگ، حتما نیاز به تعریف حداقل بار ( Low Load ) برای خروجی های اصلی پاور خود دارید. همانطور که مستحضرید کلیه خروجی‌ها در مدار PWM ( Puls Whidh Modutation ) تحت کنترل و نیازمند بالانس می‌باشند و مجبور به رعایت این اصل مهم می‌باشید. به طور معمول می‌توان اشاره داشت که برای خروجی 12+ پاور حداقل نیاز به اعمال بار 1 تا 2 آمپر و برای خروجی 5+ پاور نیاز به اعمال بار حداقل 3 تا 5 آمپر دارید. همانطور که قبلا اشاره شد خروجی 3 / 3 + و 5+ پاور از یک منشاء واحد می‌باشند و نیاز به اعمال بار در این تست ابتدایی بر روی شاخه 3 / 3 + نمی‌باشد. در مورد شاخه‌های ولتاژ منفی هم همینطور است. در مورد شاخه مجزای 5+ استندبای هم نیاز به اعمال بار نمی‌باشد. چرا که این شاخه تنها شاخه مجزا و اصلی پاور می‌باشد که نیاز به اعمال بار Low Load ندارد و رقم اعمال بار حداقل آن بسیار ناچیز و در حد صفر می‌باشد.3 ـ جهت دریافت ولتاژ هر شاخه می‌توانید از ولت مترهای معمولی استفاده کنید. بدین صورت که اول حداقل بارها را اعمال نمایید. سپس پروب مشکی رنگ ولت متر را داخل یکی از کانکتورهای خروجی مشکی پاور قرار دهید ( این پروب مشکی را تا تست آخرین ولتاژ دست نزنید، چرا که تمام کابل‌های مشکی خروجی، گراند پاور و از یک نقطه ـ به طور معمول ـ منشعب می‌باشند ) . در مرحله بعد PS / ON را فعال نمایید و بلا فاصله پروب قرمز رنگ ولت متر را بر روی همه خروجی‌ها و بنا به رنگ آنها قرار دهید. توجه داشته باشید که رنگ زرد معرف خروجی 12+ رنگ قرمز خروجی 5+ رنگ نارنجی خروجی 3 / 3 + رنگ سفید خروجی 5- رنگ آبی خروجی 12- رنگ بنفش خروجی 5+ استندبای می‌باشند. ( حتما خروجی 5+ ولت استند بای چک شود چرا که اغلب مشاهده می‌شود این خروجی مهم، جهت تست از قلم می‌افتد ).
نکته : خروجی سفید رنگ پاورها ( 5- ولت ) مربوط به تغذیه کارت‌های ISA و مادربردهای قدیمی‌می‌باشد. مطابق استاندارد جدید ATX تولیدکنندگان پاور می‌توانند این خروجی را از محصول خود حذف نمایند. در نظر داشته باشید اگر برای مادربرد قدیمی خود پاور تهیه می‌کنید، حتما از وجود این خروجی ( 5- ولت که سفیدرنگ می‌باشد ) بر روی آن مطمئن شوید .

4 ـ بحث مهم در این روش چگونگی تشخیص ولتاژ مناسب می‌باشد. به عبارت دیگر برای هر ولتاژ مثبت در خروجی پاور، دامنه کاری مشخص 5 - / + در صد و برای ولتاژ منفی دامنه کاری 10- / + درصد در نظر گرفته شده است . طبیعی است که هرچه ولتاژ به دست آمده به ولتاژ حقیقی نزدیک‌تر باشد، پاور شما صحیح تر عمل می‌نماید. به دامنه‌های کاری خروجی‌های پاور مطابق استاندارد ذیل توجه داشته باشید:
---------- +12 ولت خروجی پاور در محدوده 60 / 12 + و 40 / 11+ مجاز می‌باشد.
---------- +5 ولت خروجی پاور در محدوده 25 / 5+ و 75 / 4+ مجاز می‌باشد.
---------- +3.3 ولت خروجی پاور در محدوده 46 / 3+ و 14 / 3+ مجاز می‌باشد.
---------- +5 ولت استند بای خروجی پاور در محدوده 25 / 5+ و 75 / 4+ مجاز می‌باشد.
---------- -12 ولت خروجی پاور در محدوده 80 / 10- و20 / 13- مجاز می‌باشد.
---------- ‌‌-5 ولت خروجی پاور در محدوده 50 / 4- و 50 / 5- مجاز می‌باشد.
توجه داشته باشید که محافظ OVP تعبیه شده در پاورهای استاندارد، به طور اتوماتیک ولتاژ خارج از محدوده پاور را قطع می‌نماید و پاور را خاموش می‌کند. این نکته توجه شما را به اهمیت وجود محافظ‌های خروجی و ورودی پاور استاندارد جلب می‌نماید
5- توجه کافی به کارکرد فن پاور خود داشته باشید . هرگونه کند چرخیدن فن و صدای اضافی فن پاور می‌تواند در دراز مدت بر کارکرد پاور شما تاثیرات منفی بگذارد.
6- در بسیاری موارد می‌توانید از پشت شیارهای پاور، خازن‌های الکترولیت خروجی را ملاحظه فرمایید. چرا که در صورت نشتی آنها ( بادکردن )، معمولا شما از این طریق تست متوجه اشکال نخواهید شد . پس به آن توجه کافی داشته باشید.
7- به تغییر رنگ کانکتورهای خروجی پاور توجه کافی داشته باشید. در بسیاری موارد مشاهده شده است که با جریان کشیدن زیاد از یک خروجی خاص رنگ کانکتور تغییر و متمایل به قهوه‌ای می‌گردد . این موضوع هشداری در جهت چک نمودن سخت‌افزار و پاور شما توسط تجهیزات مختص خود می‌باشد .


نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد