اشنایی با انواع کابل های کامپیوتر

 VGA یا Video Graphics Array

DVI یا Digital Visual Interface

HDMI یا High Definition Multimedia Interface

راهنمای تصویری آشنایی با انواع کابلهای کامپیوتر


برجستگی‌ انتهای کابل‌های کامپیوتر چیست؟


 

VGA یا Video Graphics Array
 
این کابل استانداردی است که برای متصل کردن کامپیوتر به مونیتور استفاده میشود.

کابل VGA برای همه رزولیشنهای VGA, SVGA, XGA, SXGA, UXGA, QXGA یکی است اما کیفیت این کابل برای رزولیشن بالا بی تاثیر نیست.
 
کابل VGA روی پرت یا رابطی به همین نام استفاده میشود.

پرت VGA دارای پانزده سوراخ کوچک است که در سه ردیف و در هر ردیف پنج سوراخ قرار دارد. هر ردیف سوراخ مربوط به کانالهای رنگی است که این رنگها قرمز و سبز و ابی هستند.

 
 
 
 
DVI یا Digital Visual Interface
 
DVI جانشین VGA انالوگ است و برای کانکشن دیجیتالی بوده و کارت گرافیک را به مانیتور متصل میکند.
 
کانکتورهای DVI سه گونه اند :
 
- DVI-A میتواند سیگنالهای پیوسته یا انالوگ را منتقل نماید و به همین دلیل با VGA سازگار است.
 
- DVI-D میتواند سیگنالهای دیجیتالی جدیدتر را منتقل کند.
 
- DVI-I هم سیگنالهای انالوگ DVI-A و هم سیگنالهای DVI-D دیجیتالی را میتواند انتقال دهد.



 

HDMI یا High Definition Multimedia Interface
 
در اخرین دهه گذشته, HD نرم جدید استاندارد شده است و این به معنای کیفیتی بالا است. بر عکس VGA و DVI, HDMI همزمان سیگنالهای ویدیوئی و صوتی را بصورت رمز گذاری شده و فشرده نشده را انتقال میدهد.

این سیگنالها فقط دیجیتالی بوده و در نتیجه HDMI فقط با دستگاه های جدیدتر سازگار است.
 
با کابل HDMI میتوان یک منبع ویدیوئی/صوتی DRM نظیر بلوری ریدر و یا کنسول بازی یا کامپیوتر را به دستگاهی سازگار نظیر تلویزیون اچ دی یا ویدیو پروژکتور متصل کرد
 

چهار گونه کانکتور HDMI وجود دارد :
 
- Type A که بیشتر محبوبیت داشته و استفاده میشود و با 19 pins خود در قسمت نرینه ان قابل شناسائی است. Type A با کانکشنهای Single-Link DVI-D سازگار است.
 
- Type B بزرگتر از Type A است و دارای 29 pins بوده و با کانکتورهای Dual-Link DVI-D سازگار است.
 
- Type C کانکتوری با 19 pins است که اغلب برای دستگاه های قابل حمل نظیر دوربینهای دیجیتالی و یا دوربینهای ویدیوئی دیجیتالی استفاده میشود.
 
- Type D شبیه یک کابل میکرو یو اس بی است و دارای 19 pins است.

 
 
 

USB یا Universal Serial Bus
 
تصویری از Micro USB, Mini USB, Type B Standard USB و Type A Standard USB را در زیر مشاهده میکنید.

کابل یو اس بی کابلی است که امروزه برای متصل کردن دستگاه های جانبی نظیر صفحه کلید و موشواره و هدست و فلش ریدر و اداپتور بی سیم و غیره به کامپیوتر و از طریق پرت یو اس بی استفاده میشود.
 
یو اس بی به سه دسته تقسیم میشود :
 
- USB 1.0/1.1 که برای انتقال داده ها با سرعتی تا 12Mbps است
 
- USB 2.0 برای انتقال داده ها با سرعتی تا 480Mbps بوده و با نسخه قدیمی یو اس بی سازگار است.
 
- USB 3.0 برای انتقال داده ها با سرعتب تا 4.8Gbps که با نسخه های قبلی سازگار است.
 
Mini و Micro USB اغلب برای دستگاه های کوچک قابل حمل نظیر PDA, تلفن و دوربینهای دیجیتالی استفاده میشوند.
 
کانکتورهای یو اس بی استاندارد اغلب برای متصل ساختن دستگاه هائی که مدام به کامپیوتر متصلند تظیر صفحه کلید و موشواره و گاهی هارد خارجی استفاده میشوند.
 
 
 
 

IDE یا Integrated Drive Electronics
 
کابلهای IDE برای اتصال دیسکهای سخت ذخیره سازی به مادربرد است و شبیه روبان است.
 
کانکتورهای کابل IDE دارای 40 حفره بوده و نوع 2.5 اینچی انها 44 حفره دارد.


 
 


SATA یا Serial Advanced Technology Attachment
 
هاردهای جدید از پرت SATA استفاده میکنند که در مقایسه با IDE سرعت انتقال داده های ان بیشتر است. مادر برد باید با ان سازگار باشد که امروزه اکثر انها با ان سازگارند.

کابل SATA را میتوان از دو کانکتور ان که هر یک 8 pins دارد شناخت.

 

 

eSATA یا External Serial Advanced Technology Attachment
 
تکنولوژی eSATA ادامه و بهبودی کابل SATA است.

در واقع eSATA زیاد با SATA فرقی نداشته ولی امکان اتصال درایوهائی نظیر یک هارد خارجی یا درایوهای اپتیکال یا نوری را فراهم میکند و باعث افزایش سرعت بیشتری به نسبت FireWire و USB میگردد.




 

FireWire
هدف از FireWire شبیه USB است و برای انتقال پر سرعت داده های لوازم جانبی کامپیوتر نظیر چاپگرها و اسکنرها است.

FireWire هنوز به اندازه USB استفاده نمیشود.
 
کابلهای FireWire به سه شکل هستند :
 
- 1394a که سرعت انتقال ان 400Mbps است
 
- 1394b که سرعت انتقال ان 800Mbps است.


 
 

Ethernet
 
کابل Ethernet برای ایجاد شبکه استفاده میشود و در اکثر موارد برای اتصال روتر به مودم و کامپیوتر بکار میرود.

سه گونه کابل Ethernet وجود دارد :
 
- کابلهای Cat 5 که ابتدائی ترین کابلهای اینترنت هستند و سرعت 10 یا 100Mbps .دارند
 
- کابلهای Cat 5e یا Cat 5 Enhanced که داده ها را سریعتر از گونه قبلی انتقال میدهند و حداکثر سرعت انتقال داده ها توسط انها 1000Mbps است.
 
- کابلهای Cat 6 که میتوانند سرعتی 10 Gbps را پشتیبانی کنند.
 




---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
راهنمای تصویری آشنایی با انواع کابلهای کامپیوتر

cableps-narenji.jpg

زندگی پر از سیم شده است. این روزها همه با انواع و اقسام کابل های مختلف سروکار داریم. از انواع کابل USB گرفته تا کابل های مختلف شبکه و انتقال اطلاعات. خیلی وقت ها هم اسم کابل های مورد استفاده را نمیدانیم و فقط از آنها استفاده میکنیم.

 سایت گیزمودو یک راهنمای تصویری بسیار جالب برای آشنایی با کابل ها تهیه کرده بود. حیفمان آمد شما آن را نبینید. در این راهنما نه تنها با شکل و کاربرد این کابل ها آشنا میشوید، بلکه اسامی آنها را هم فرا خواهید گرفت. و من تضمین میکنم وقتی نام کابل ها را بدانید در خیلی مواقع به کارتان خواهد آمد.

usb.jpg

این یکی معرف حضور همه هست. نام آن USB نوع A  است. کابلی که این روزها همه جا دیده میشود. با آمدن آن ارتباطات های پارالل و پورت های سریال منقرض شدند. این مدل کابل در واقع از USB 1 و نوع جدیدتر که USB 2 نام دارد تشکیل شده. USB 2 نسبت به نسخه اول سریع تر است. کابل یو اس بی امکان انتقال اطلاعات و انرژی برای تامین برق مورد نیاز را به صورت همزمان فراهم میکند.

اگر تا به حال کابل بالایی را ندیده اید همین الان از نارنجی خارج شوید و کامپیوتر را خاموش کنید.

 

type_b_usb_male.jpg

USB type B این یکی اغلب طرف دیگر یک کابل USB را تشکیل میدهد. و معمولا برای متصل کردن لوازم جانبی کامپیوتر مانند پرینتر و اسکنر استفاده میشود.

 

minimicro.jpg

کابل سوم یو اس بی کوچولو است! که به آن Mini USB گفته میشود. همانطور که از اسم آن مشخص است نسبت به اتصالات قبلی جای کمتری اشغال میکند و برای دستگاه های کوچک مانند اتصال گوشی موبایل یا دوربین دیجیتال استفاده میشود. نوع بعدی مدل فسقلی تری نسبت به یو اس بی کوچولو است. که من ترجیح میدهم آن را «فسقل یو اس بی» صدا کنم! اما نام اصلی آن Micro USB است. و برخی شرکت ها مانند موتورولا و ال جی از آن زیاد استفاده میکنند.

 

firewire400.jpg

IEEE 1394 (aka FireWire) این مدل جایگزینی برای کابل USB محسوب میشود و توسط شرکت اپل به شهرت رسیده است. میبینید اپل همیشه دوست دارد که متمایز باشد! شرکت سونی نام این اتصال را iLink گذاشته است. ممکن است آن را بر روی یک دوربین فیلم برداری دیجیتال و یا یک آی پاد قدیمی ببینید. این اتصال سرعت انتقال اطلاعات بالایی دارد. مدل شش پین این اتصال امکان انتقال انرژی را هم دارد.

 

firewire800.jpg

FireWire 800 نسبت به اتصال قبلی سریع تر است و در سال 2003 معرفی شده است. اما برای اتصال نیاز به کانکتورهای متفاوتی دارد که این کار استفاده آن را محدود کرده است.

 

rj45.jpg

این یکی کابل مشهوری است. با آقای RJ45 آشنا شوید. ایشان نقش مهمی را در زندگی شبکه ای ما بازی میکنند. البته از وقتی که قیمت مس گران شده این کابل ها هم به شدت گران شده اند. این کابل در بین عموم به نام «کابل شبکه» مشهور است. این کابل به چند دسته بندی تقسیم میشود که مشهورترین آنها شامل Cat5 و Cat6 است. نوع Cat5 امکان انتقال اطلاعات را تا 100 مگابیت در ثانیه را دارد. و نوع Cat6 این امکان را تا 1000 مگابیت افزایش داده است.

 

esata_male.jpg

eSATA اسم این کابل تازگی ها زیاد به گوش میخورد. اگر کامپیوتر رومیزی خود را اخیرا خریده باشید نوع اتصال هارد دیسک شما از نوع SATA است.

این یکی یک حرف e اضافه دارد که مخفف External یا همان خارجی است. این کابل را خارجی ها ساخته اند!؟ نه، منظور این است که این کابل خارج از کیس کامپیوتر استفاده میشود. سرعت انتقال اطلاعات این کابل بیشتر از USB و Firewire است. و معمولا در هارد دیسک های اکسترنال استفاده میشود. لپ تاپ های جدید هم معمولا ورودی این کابل را دارند.

 

hdmi_male.jpg

HDMI این یکی خیلی مهم است. با آمدن این اتصال فاتحه کابل های S-Video و DVI خوانده شده است. ضمنا اسم با کلاسی هم دارد: High Definition Multimedia Interface و همانطور که از اسمش مشخص است برای انتقال صوت و تصویر HD به کار میرود. تمام گجت های چند رسانه ای در حال مجهز شدن به این نوع اتصال هستند. از لپ تاپ ها گرفته تا تلویزیون های ال سی دی و دوربین های فیلمبرداری دیجیتال. سرعت بالای انتقال اطلاعات تنها خصوصیت مفید این اتصال نیست. این اتصال از مکانیزمی به نام CEC پشتیبانی میکند که امکان کنترل وسایل الکترونیکی را از طریق این پورت فراهم میکند. از طریق این درگاه میتوان به دستگاه مورد نظر فرمان داد. در آینده خواهید دید که این امکان چقدر مورد استفاده خواهد بود.

 

dvi_male.jpg

این یکی DVI نام دارد. و همانی است که گفتیم در حال جایگزین شدن با HDMI است. این یک اتصال تصویری است که اغلب برای اتصال مانیتورهای LCD به کامپیوتر استفاده میشود. و ممکن است شما هم یکی از آنها را داشته باشید.


 

 

displayport2.jpg

اتصال آخر DisplayPort نام دارد. و برای اتصال بین کامپیوتر و مانیتور طراحی شده. اما هنوز به صورت عمده عرضه نشده است. این کابل علاوه بر سرعت بسیار بالای انتقال اطلاعات از DRM هم پشتیبانی میکند. DRM چیست؟ یک روش محافظت سخت افزاری از کپی رایت صوت و تصویر! میتوانید اطلاعات بیشتری در این مورد را در اینجا بخوانید.  

 

تمام شد. این هم راهنمای کابلی نارنجی. برایتان زندگی پر از کابل و اتصالات HDMI و eSATA آرزو میکنم.



---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

برجستگی‌ انتهای کابل‌های کامپیوتر چیست؟

فضای سایبر > سخت‌افزار- همشهری آنلاین:
حتما برجستگی‌های استوانه‌ای شکل را در انتهای کابل‌های مخصوص کامپیوتر، از جمله کابل صفحه کلید، ماوس، نمایشگر و یا دستگاه‌هایی نظیر چاپگر که برق خود را از منابعی غیر از کامپیوتر می‌گیرند دیده‌اید.

این برجستگی‌ها Ferrite Bead یا مهره «فرو» نام دارد. وظیفه اصلی این برجستگی‌ها محافظت از کابل‌ها در برابر تداخل‌های الکترومغناطیس و رادیویی است و معمولاً به شکل‌ زیر در کابل‌ها دیده می‌شوند.

این برجستگی‌ها به سادگی تکه‌ای از ماده‌ای فرومغناطیس است. مواد فرومغناطیس، نیمه مغناطیس هستند و از ترکیب اکسید آهن با فلزات دیگر بدست می‌آید.

این برجستگی‌ها معمولاً در هنگام ساخت کابل به آن اضافه می‌شوند یا اینکه بعد از ساخت به صورت دو نیم استوانه به دور کابل پرس می‌شوند.

کامپیوتر‌ها دستگاه‌های پر سر و صدایی هستند. مادربورد (MotherBoard) به تنهایی دارای یک نوسانگر برق است که با فرکانس 300 تا 1000 مگاهرتز در حرکت است. حتی صفحه کلید نیز دارای همچنین نوسانگری است. کارت تصویر نیز برای کار نیاز به همچنین نوسانگری دارد.

تمام این نوسانگر‌ها در اطراف خود امواج رادیویی و الکترومغناطیس تولید می‌کنند. با این حال بیشتر این امواج توسط فلزات اطراف کیس(Case) کامپیوتر جذب می‌شوند.

مشکلی که وجود دارد از خود کابل‌های کامپیوتر ناشی می‌شود. اگر از اصول الکترومغناطیس اطلاع داشته باشید می‌دانید که هر سیم حامل جریانی در اطراف خود میدان مغناطیسی ایجاد می‌کند.

این میدان‌های مغناطیسی می‌تواند با امواج رادیویی و کابل‌های دیگر تداخل پیدا کند و در کار دیگر دستگاه‌ها مشکل ایجاد کند.

همینجاست که برجستگی‌های کابل به کار می‌آیند و امواج رادیویی و الکترومغناطیس را در داخل خود به گرما تبدیل می‌کنند.

نظرات 4 + ارسال نظر
ستاری دوشنبه 18 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 11:18 ب.ظ http://myteacher.blog.ir

سلام
بسیار عالی!
در صورت امکان مطلبی هم با عنوان پورت تاندربولت قرار دهید.
همچنین این مطلب را می توانید سر کلاس هم ارائه دهید.

سلام
حتما

علیرضا شکوری پنج‌شنبه 30 اردیبهشت‌ماه سال 1395 ساعت 02:41 ب.ظ

دست تون درد نکنه واقعا مفید بود

اکبر پنج‌شنبه 20 خرداد‌ماه سال 1395 ساعت 07:42 ق.ظ

ممنون

پاکانیان چهارشنبه 13 مرداد‌ماه سال 1395 ساعت 05:59 ق.ظ

بسیار عالی بود حیفم امد زحمات شمارا بی جواب بگزارم
ذکات علم نشر انست خداوند بشما سلامتی و طول عمر با عزت عطا نماید پایدار باشید

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد